Monday 8 September 2008

Den som inte får en bal

Jag blir allt säkrare på min slutsats, som i början var förhastad och undermetvetet väldigt önskad och därmed kanske förvirrande falsk men som nu stabilt står kvar - att Växjö är en riktigt schysst stad att bo i. Inte minst påmindes jag om det idag då jag gjorde en räd till Netto som ligger inom bekvämt avstånd (vilket bara det är positivt om än inte något mer värt än en parentes då de faktiskt varken har bra utbud eller priser) och märkte minst tre väldigt läskiga varelser som kom mig in på kläderna; en tjock korsspindel, en tjockare rödsvart tusenfoting och en beskedligare skalbagge. Detta är ju givetvis inga positiva erfarenheter enligt mig, men för att inte gripas av panik då dessa uppenbarade sig (vid olika tillfällen, givetvis) valde jag att se den större bilden - till skillnad från till exempel Lund där vi bodde mitt i kullerstenssmeten finns här faktiskt annat liv än promillepåverkade studenter och yviga professorfrisyrer som tar upp gatuplatsen - jag bor med andra ord runt både vatten, djur och natur!

Dessutom är ju något så gott som äpplen i princip gratis här (varenda tomt både med och utan självaktning har ett äppelproducerande träd och på Willys kostar de 10 kronor kilot), eller inte bara i princip, de är gratis. Jag har nämligen spanat in ett par träd här i krokarna som står på offentlig mark (okejdå, jag har mer än spanat, jag har provsmakat och det var inte alls dumma produkter) och som det därmed är fri lejd på. På tal om det har jag även gett mig i kast med att torka äppelringar vilket ser ut att bli ett lyckat projekt efter en mindre incident då äppelsnöret jag trätt upp ringarna på blev för tungt för kroken ovanför köksfönstret varpå de ramlade ner.

Här alldeles invid Campus finns också något så fantastiskt som ett riktigt slott (ja, hyllningen till Växjö fortsätter och kommer förmodligen att fylla upp fler framtida inlägg om jag inte a) vaknar upp ur villfarelsen och inser att Växjö är en avart likt Älvsbyn, b) slutar skryta. Nå, Teleborgs slott är inte bara ett riktigt slott, det ser verkligen ut som ett slott ur en saga (nu läser ju ingen sagor längre så jag får väl referera till slott i en teckna...just ja, nu tecknas det inte ens längre, nu animeras det, så en animerad film). Det ligger dessutom på en kulle och har en evighetslång trappa upp till porten, vad mer kan man begära förutom en instängd prinsessa längst upp i tornrummet (som jag nu har för mig är bröllopssviten)?
Kolla supergärna in länken här. Eller ännu bättre - kom hit och hälsa på så kan jag bjussa er på fika på slottet! Nej, jag kan faktiskt inte bjuda er på varken bal, middag eller övernattning där (till skillnad från Askungens prins, ni får inte glömma att jag är en arm student som bor i de äldsta husen på Campus) men vill ni öppna er egen pengapung är det fullt möjligt.

Oj, nu får jag sluta babbla för nu kom utkörningsfirman med vår bokhylla som förmodligen ska snickras ihop med tålamod, glatt humör och till sist succéartad utgång. Eller? Uppdatering följer...

No comments: