Tuesday 9 September 2008

Varför?

Varför kostar det 2150 kronor att flyga från Växjö till Luleå? Eller okej, det kan jag väl förstå (det ska banne mig läggas avgifter på det giftdjur det är) och tycka är helt okej (då väljer folk tåget istället som förvisso har blivit lite väl för säkra på sin fördel som miljövänlig transport att de helt lagt av med kundservice, prispress och garantier att man kommer fram i tid vilket man ofta inte gör). Men varför kostar en sittplatsbiljett mer än tusen kronor? Och hur i hela fridens namn hänger Veolias idé om "boka tidigt, få ett bra pris" ihop med att de inte ens har en tidtabell klar för december? Usch. Budskapet blir då "Du kan åka jättebilligt bara du är ute i god tid, men det kan du inte för så långt fram planerar inte vi, så med andra ord måste du köpa en onödigt dyr biljett".
Ja, jag kommer väl hem på något sätt till jul (jag har fått mitt schema nu över december - januari, i teorin har jag jullov mellan den 18 december och 7 januari)...det återstår att se vad jag lyckas klura ut för resmedel, avresetid och färdrutt. Buss till Stockholm och vidare med tåg? Hyrbil ända hem till farstun? Cykelsafari? Vildsvinsrodeo? Till skillnad från mina krav på komfortnivå är min fantasi oändlig!

No comments: