Tuesday 23 September 2008

Äntligen hem(ma)!

Nu har knopparna brustit och fram har trätt vackra blommor! Med andra ord; flyttlådorna och möbelförpackningarna är väck - och fram har trätt ett inrett hem! Ett kvalitativt språng togs definitivt i helgen då kära mor och Dan kom på ett intensivt och (alldeles för) kort besök. Frysen har fyllts med såväl älg- och oxkött som blåbär och vinbär, gardiner hänger som en omfamnande barm runt fönstrena och väggarna är inte längre endast prydda med färg och kvarlämnade hål. Bilder finns, än så länge endast i Jonas kamera, men då dom kommer in i datorn åker de direkt upp i mitt Picasa-album!
Vad vi inte har lyckats få upp är däremot vårt skrivbord. Skivan står (och faller) med ben, ben som visade sig inte passa till den aktuella skivan och som vi dessutom endast fick med oss tre av då det bara fanns just tre kvar på IKEA-lagret. Nåja. Vad vore ett IKEA-besök utan en liten besvikelse? (Ett perfekt besök enligt mig).

Vad mer? Maria gjorde mig för någon dag sedan uppmärksammad på att vi har tenta nästa måndag. Helt plötsligt kom den väldigt nära i almanackan, som alldeles nyss låg flera tjocka sidor fram. Nu är siktet inställt på flera hundra sidors manglande av Europeisk integration, teorier och EU-policys. Med andra ord kommer bloggen bestå av förproducerat material till stor del (ja, jag har lite på lager) de närmsta dagarna då jag sitter parkerad i biblioteket.
Snåltarmen har möjligtvis gjort det onödigt obekvämt för mig att studera då jag endast har tillgång till kurslitteraturen via biblioteket som har väldigt begränsade öppettider då jag inte har köpt (de snordyra) böckerna, och nu är jag för sent ute om jag skulle få för mig att beställa dem.
Inkomst-utgiftbalansen har varit så bedrövlig att jag funderat på att anmäla mig till Lyxfällan (som jag för övrigt inte klarar av att se på, det är inte bra för mitt blodtryck och därmed min hälsa, tror jag), om det inte vore för att jag ändå inser att det till stor del har med engångsutgifter som har med flytten att göra. Men de fasta utgifterna går dock inte att förneka; Hyran (som slukar 100% av mitt studiebidrag. Hallå där, Anders Borg! Vi studenter lever under fattighetsgränsen här, och de flesta av oss får faktiskt rösta. 1/3 av studiemedlen går till hyran numera meddelade de i P1 idag, tidigare låg siffran på 1/5. Hästsvanskillen har med andra ord inte hängt med i den allmänna prisutvecklingen, eller väljer han att inte se den), träningskortet (250 kr/månaden, vilket jag inte kan utnyttja då "förkyld" är mitt ständiga hälsotillstånd), hyresgästföreningen (som vi blev övertalade att gå med i, jag är lite skeptisk till 70 spänn i månaden för det), tv-avgiften och allt det andra som man åläggs.

Nånå, slut med klagovisan. Jag har faktiskt vunnit en cd-skiva från CDON.com och man får faktiskt som medlem i Hyresgästföreningen köpa en biobiljett för 66 kronor.

No comments: