Tuesday 30 September 2008

Äppeltjyven är i farten...

Vad gör man inte då fonderna urarmas för att vända på slantarna? Jo, man tar på sig oömma kläder och hojar iväg till närmsta äppelträd för att få lukta på barndomen igen (en tid då pengar fanns i form av enkronor och femmor i spargrisen)! Med andra ord har jag imorse klättrat i träd! Jag blev förvånad över ett par saker, bland annat hur klen jag är. Jag lyckades knappt hiva mig upp i trädet från marken varpå hela expeditionen höll på att få ställas in. I och för sig har jag varit förkyld i mer än en månad så mina krafter och muskler har haft god tid på sig att försvinna. Nå, utöver det blev jag förvånad över hur jäkla svårt det är att klättra i träd. Först blev jag även förvånad över hur rädd jag blev när jag kom en bit (för att ge er perspektiv kan sägas att jag aldrig var mer än två meter över marken), men sen kom jag på att jag mer än väl vet att jag alltid blir rätt så skakig när mina fotsulor befinner sig mer än min egen längd över markytan.
Nåja, kul var det och nöjd blev jag! (Och suspekt såg det nog ut, jag misstänker att äppelträdet står på Teleborgs slotts mark, vilket förvisso numera ägs av kommunen och inte av en privatperson, vilket känns betryggande då de tenderar att bry sig mindre om sådana intrång än vad privatpersoner gör).

Nu har jag en massa äpplen på diskbänken som är redo att bli en del av ett bakverk, ett matverk eller kanske bara bli mos. Jag funderar på att testa bakmaskinen och vad den går för genom att göra mos, men jag måste ta mig en närmre titt på delarna och försöka dra mig till minnes faster Karin och farmor Lottens instruktioner.

Jonas har iallafall önskat smulpaj så det blir det iallafall (han står för vaniljsåsen och jag för baket). Utöver det blir det kanske en vinbärsäppelkaka eller äppelbullar. Jag funderar på att göra äppelchips också, då jag har planer på att göra potatis- och kålrotschips i ugnen någon dag framöver.

På tal om gottigheter är det Kanelbullens dag på lördag! Då blir det givetvis bullbak! Jag funderar på Leilas sticky buns, men det lutar åt att det blir de klassiska. På tal om Leila bläddrade jag i en av hennes bakböcker hos Caroline igår - "a piece of cake" - vilken kanonbok! Den måste jag låna hem. Mycket trevlig, med nyttig information också, framförallt om olika mjölsorter och deras egenskaper samt en omvandlingstabell (dl - gram) över en hel radda med saker.

No comments: