Tuesday 30 September 2008

Black Sunday i Växjö

Ja, det är inte utan att man undrar hur man orkar cykla en mil extra för att handla kassler för 39,90 kronor kilot istället för att gå över gatan till ICA och köpa den för 59,90, varför man lägger ned åtskilliga timmar i månaden på att surfa runt och spana efter extrapriser, erbjudanden och tävlingar och orkar jobba extra när man har heltidsstudier att syssla med, när man kan förlora 3500 spänn på tre timmar utan att kunna göra något åt saken. Jag talar givetvis om Swedbanks jätteras igår, som får mina fonder att blöda och min snåltarm att bli tvångsintagen på psykavdelningen (som ligger någonstans bakom njurarna tror jag). Jag har dock två mantran jag upprepar ständigt; 1) Än så länge (men det är nära nu) har jag fortfarande gått plus på fonderna (hade jag dock haft dem på ett vanligt sparkonto hade jag dock haft betydligt mer än nu), och så länge jag inte tar ut dem eller de ligger på minus, har jag faktiskt inte förlorat något även om hela vinsten är slukad, 2) Man ska inte bry sig om saker man inte kan påverka (läs: börsen). Puh. Nåja, idag gjorde Universum sitt bästa för att återställa balansen (som jag tidigare talat om angående att jag inte vann en cykel) och rädda lite av min skamfilade tur-aura genom att skicka mig ett brev från Forex som sa "Grattis! Du kom tvåa i vår tävling på Novischmässan i Växjö, här får du 200 kronor!". Okej Universum, jag ser att du iallafall försöker, det var inte riktigt 3000 spänn men en bit på vägen!


(Jag hade givetvis helt glömt bort att jag tävlat över huvud taget tills jag lyckades dra mig till minnes att jag stannat vid Forex bord på Novischmässan för att se om de hade något smarrigt gratisgott att bjussa på - vilket de inte hade - och av besvikelse tänkte att "äsch, jag fyller väl i det där tävlingformuläret då". Det var ju attans tur att de inte hade nåt gott, bättre pengar i handen än godis i munnen!).

Så här i begynnande lågkonjuktur, stigande arbetslöshet och allmän ekonomisk regression börjar jag fila på en plan B; Hoppa av livet som fattig student och ägna mig heltid åt att besöka mässor och event med tävlingar samt tävla som tusan via internet och i affärer. Kan det vara något? Det är väl om något ett sätt att försöka utnyttja kapitalismen (i form av marknadsföring av företag via tävlingar) som annars alltid lyckas snuva dig. Jag vill snuva tillbaka! Banne mig.

No comments: