Sunday 31 August 2008

Tema: Sommaren som gick - Djurspotting

Mina fastrar har under sommaren som gått undrat om det inte borde dyka upp någon uppdatering här snart, varefter jag ständigt påpekat att här är det sommarlov som gäller (vad bloggen har gjort under sommaren har jag faktiskt ingen aning om, kanske en charterresa till Mallis eller husvagnstripp till Skara Sommarland. Själv har jag jobbat.) Det finns så mycket jag skulle kunna lyfta fram, och så många olika vinklar jag skulle kunna använda för att framställa livet i Krångfors och Piteå, så det får kanske bli en liten tema-följetång. Okej, vad ska då första temat vara? Jag börjar lätt med att anlägga lite kamera-på-magen, crocs-tofflor och semesterkilon genom att göra en lista som jag tror är typisk för en besökare som varit i Norrland, nämligen; Djur jag sett. (Nu har jag ganska dåligt minne så djurarter där antalet överstiger 2-3 stycken bör ses som högst ungefärliga siffror).

Se detta som Krångfors direkta motsvarighet till Stockholmbloggningens kändisspotting. De kan ju faktiskt båda beskrivas på samma sätt, nämligen; "Åsyn av varelser man känner till såtillvida att man känner till dess art, varelser som värnar om sin integritet (gäller ej Linda Bengtzing och renar dock, de tränger sig på även om man försöker undvika dem; oavsett om det gäller på löpsedlar eller vägen) varför man ofta inte kommer nära eller har möjlighet att kommunicera med dem och till sist ogillar dessa kategorier ofta vi vanliga människor som är nyfikna på dem och vill ta kort.

Nå, jag har sett:
5 st älgar (varav en raritet, nämligen en högst olevande men ändå stående vattenälg. Närmre beskrivning fås vid förfrågan, kontakta Lova för bilder).
1 st vuxen räv med vacker svans
1 st rävunge (kan ha varit en katt)
1 st timmerbagge eller någon annan j*vligt stor insekt jag i varje fall ville undvika (Obs! Mördade ej insekten trots att ypperligt tillfälle erbjöds).
1 st igelkott på språng (varför passar de på att sträcka på benen i ilfart vid de tillfällen det är helt onödigt men när de ska korsa en väg tar all tid i världen på sig, vilken i och för sig inte blir så lång då tiden de har kvar i världen ofta tar slut väldigt fort och abrupt just på grund av denna inställning).

Ovanligt få spindlar i och vid farmors fönster (vet de att jag kommer varje sommar nu så de aktar sig? Jag hoppas det, de har anledning att vara rädda...mycket rädda).
2 st möss

6 st gapande fågelungar med 1 st tillhörande orolig mor
3 st döda huggormar, den ena mest en blodpöl och lite orm, de andra säkert 98% orm. (Är huggormar fridlysta för att de är få? Jag föreslår i så fall att vi samlar ihop närområdets bestånd, vilket borde vara drygt 82% av Sveriges totala bestånd, och sprider dem. Kanske till Skåne? Gotland?)

1 levande huggorm
234965 harar och snart-harar (dvs harpaltar). Jagar ingen hare? Jag misstänker att den tunna trafiken Krångfors – Finnfors/Femvägars prickar fler harar under däcken än jägarna med bössorna. Eller?
1 st andfamilj som nog inte insåg det felaktiga i att parkera bakom en kurva där de flesta kör minst 80 – 90 km/h (Malin = 70 km/h), förrän de stod 2 cm från en hård, varm bilhuv.
1 st (självmordsbenägen?) förmodad tjäderhöna
1 st Robinson-Robban (kommentarer överflödiga, sågs dock i Piteå)

Om Johan Rheborg var höjdpunkten i Stockholm så är nog Vattenälgen motsvarigheten där hemma. Här i Växjö har jag efter denna dryga vecka jag varit här insett att jag lägger ner kändis- och djurspottingen då det kommer att generera allt för få inlägg.

1 comment:

Lova said...

Vattenälgen var vidrig. På TV exakt just nu karvar dock nån jäkla survivor kille i ett högst olevande vattensäl. Inte heller mumma för nosen kan jag tänka mig. Undrar varför han gjorde det, lär ju inte impa på brudarna. Men ett tips hade han visst, är det halt kan man sätta sockarna på skorna!