Monday 25 August 2008

Så mycket att göra och så få timmar att göra görat på

Det är mycket som skulle kunna skrivas, men jag har helt enkelt hamnat i ett knepigt, blogginproduktivt läge just på grund av att jag inte vet var jag ska sätta ned foten och vad jag ska skriva. Jag lever! Jag hoppas verkligen att Jonas lever (han är nere i Lund och lämnar tillbaka bil och släp just nu) och vår basilikakrydda i köksfönstret lever (än så länge...)! Vi har nämligen ett perfekt kryddfönster i köket tänkte vi. Tills vi märkte att kryddor inte skulle ha direkt solljus (iallafall inte basilikan), så jag har fått knuffa den till den skuggiga, förtäckta delen av fönstret. Hmpf.

Nå, flytten har runnit på utan några katastrofer. Men väl minikatastrofer och små motgångar. Som att IKEA Älmhult hade schlutt både sängstomme och vardagsrumsbord. Så vi kommer vackert att få vara utan ett bra tag.
Jag gillar ju listor (runt lägenheten har jag säkert ett tiotal papper med listor på, mer eller mindre inaktuella), så jag gör en snabb över vad som har gjorts (ej i tidsordning då det skulle vara väldigt tidsödande);

- Jonas har skaffat sig en begagnad cykel
- Han har även spanat runt på Expert, Siba, El-giganten, Onoff och Media Markt efter en tv
- Vi har varit på världens första IKEA (som firar 50 år i år! Inga ballonger syntes dock i varuhuset)
- Vi har torkat, putsat och gnuggat i lägenheten
- Vi har köpt....usch, väldigt mycket saker på kort tid (min plånbok, och som en följd av det mitt hjärta, är inte van vid dessa flitiga drag med Visa-kortet och börjar känna sig matta).
- Mat har inhandlats, på Willys, ICA Maxi, ÖoB och till sist Citygross. (Efter en check på PRO:s hemsida visade det sig att Citygross var billigast i stan, varvid jag yrkade på att vi gjorde ett besök. Wow, säger jag bara! Vid en del hyllor kände man sig som barn igen - alla förpackningar som vanligtvis går att grabba tag med i handen vägde nu fem till nio kilo! Se smörgåsgurkan nedan.)




På tal om förpackningar, så fann jag mycket spännande (se ordet i vid bemärkelse) saker under diskbänken i köket då jag var inne i saneringstagen. Jag kände på mig att jag grävde noggrannare och djupare än någon hyresgäst tidigare gjort, då jag bland annat fann detta Mars-papper, som vid första anblick såg gammalt ut, men sedan såg jag en OS-logga på den. Då OS fortfarande pågår kunde den ju alltså inte vara så gammal. Jag missade dock det faktum, som jag senare ställdes inför då jag tittade närmre, att den var från OS i Albertville. Det utspelade sig 1992. Uäck.

Nej, det finns mycket annat att göra än att sitta här en småregnig dag (gå 7 kilometer till en cykelaffär och haffa en cykel. Tyvärr verkar alla mina regnbyxor ha kommit bort i någon av flyttarna så det blir en blöt resa), vilket jag inte ens behöver titta på mina att göra-listor för att inse.

Det kommer förmodligen lite mer näringsrik (dvs informativ) information någon annan gång. Det står på listan!

1 comment:

Anonymous said...

Ställ basilikan i solen du. Det är höst för fasen. Jag vet inte varför det står att de inte ska ha direkt solljus, men de kanske inte ska pressas mot rutan i ett söderfönster mitt i sommaren. Annars gillar basilika sol och värme.
Learn and listen to tre års trädgårdsmästarutbildning.