Thursday 8 January 2009

Tillskott på Stallvägen 7: Dörr och ett antal celsiusgrader

Det var inte förrän Jonas var hemma hos sin kompis (+ flickvän), vilka har en exakt likadan lägenhet som vi har, som vi började fundera över varför vi inte har någon sovrumsdörr då de har en. Vi resonerade dock så att de även har ett badkar, vilket vi inte har (varför lämnade vår tidigare hyresgäst inte ett badkar efter sig?) samt att om inte ens ett par sketna persienner räknas som "lägenhetsstandard" lär väl inte en dörr göra det. Så vi lät det bero.

Men nu i vinter, då inomhustemperaturen sakta sjönk under acceptabla nivåer (även för Jonas) väcktes åter frustrationen över den saknade dörren.
Nämnt och bestämt, jag knallade till Hyresbostäder i Växjö och dryftade mina problem angående att ha 16,5 grader inomhus och lade även till en försiktig fundering om man inte skulle ha en dörr till sovrummet?

Förvånat tittade hon på mig och sa "jo, vadå, har ni inte det?" ("Ja, givetvis har vi det, det var precis därför jag ställde frågan." Svarade jag inte, men kunde ha gjort om jag hade varit på sämre humör.)
Hon började bläddra i en katalog från sextiotalet med vackra svartvita bilder över området Idet och huset vi bor i. Japp, det ska minsann vara en dörr där. Mycket mystiskt att den var försvunnen, tyckte hon. Det tyckte även karln som var här både igår och idag för att lufta elementen och skruva fast den efterlängtade dörren.

Problemet är nu att vi inte kan stänga den, då vi har en antennkabel som löper över tröskeln. Nåja, nöjd får man vara.

No comments: