Tuesday 27 January 2009

Livsprojektet fortsätter

Med andra ord är det dags för inläggskategorin "Omdömen" att återkomma. Jag har åtagit mig en livsuppgift som innebär att smaka "det mesta åtminstone en gång". Nu när jag varit till en större stada än Växjö måste jag givetvis passa på att utforska det mer exotiska utbud av föda som i regel finns på sådana ställen (förutom att inmundiga redan testade, och älskade, klassiker som sushi och snickerskakor, eller kakor i allmänhet).
Denna gång testades Mullbär och Halva. Jag har länge velat smaska på lite mullbär, kan bero på att jag läst mycket litteratur som just omnämnt mullbär ("Flyga drake" bland annat om jag inte missminner mig).

Omdöme: Mullbär
Smak: Som russin, fast mycket intressantare. En blandning av torkade hallon och russin möjligtvis.
Prisvärd: Ja, verkligen!
Tips: Man ska nog ta bort kvistarna också. Men lite fibrer skadar väl aldrig, som man brukar säga?

Omdöme: Halva med chokladsmak
Smak: Smulig konsistens, men ändå inte torr. Väldigt söt. Pistaschsmak gissar jag är godare. Lite marängkänsla smakmässigt. Sades smaka bra till kaffe av försäljaren vilket jag inte kontrollerade då jag inte dricker kaffe.
Prisvärd: Inte i vanliga affärer, men i Saluhallen var det kanonpriser!

No comments: