Friday 16 January 2009

Tid för fri tid

Jag har nu ett antal dagar (närmare bestämt fram till tisdag morgon) då jag står helt utan hemuppgifter, läsanvisningar och allmänt studerande. Underbart skönt! Vad gör man då, är frågan? Ja, igår när ledigheten infann sig passade jag mest på att göra ingenting, bara för att jag kunde! Förutom att jag och Maria spelade tre omgångar biljard (med högst egenpåhittade regler). Nå, idag känner jag att jag vill förkovra mig i någonting jag inte annars gör under studieintensiva tider. Läsning! Det finns minst ett hundratal böcker jag har på min "vill läsa"-lista, men jag har nu gjort ett urval (och fått begränsa mig då Universitetsbiblioteket inte har så många hyllor skönlitteratur) och lånat hem två (väl lästa, att döma av pärmarna) exemplar jag längtar efter att få bläddra i. Gabriel García Márques Kärlek i kolerans tid, och Biblioteket i Babel av Jorge Luis Borges.
Jag måste tyvärr även in till civilisationen idag, det vill säga Växjö stad, då mina fötter bokstavligt talat blöder av mina nuvarande gympaskor jag använder på gymet. Det är som att stoppa in sina stackars fossingar i icke-formgjutna plastlådor som är så styva att man skulle kunna klubba ner någon med dem om så skulle önskas. Jag behöver med andra ord ett par gympaskor jag faktiskt kan använda utan att förlora både ett och två hudlager på kuppen.

No comments: