Sunday 4 January 2009

Matexpedition: Paltzerian

Jag har bott i paltens hemland i tio år, men inte förrän nu har jag satt min ända på en av Paltzerians stolar i Öjebyn. (Okej, rättelse: jag var där en gång och valde av outgrundliga anledningar att äta lövbiff! Vad tänkte jag? Det är ungefär som att beställa thaiwok på en italiensk restaurang).
Nå! Jag, Jonas och Sven-Olof (Jonas morfar) var där för att bjuda den sistnämnde på lunch. Mitt huvud gick som vanligt i tusen bitar (obs, inte på riktigt) som den alltid gör då jag står inför en herrans massa val. Kärnproblemet är oftast om jag ska välja det som verkar tokigt galet och förmodligen inte är gott, eller nåt tråkigare som verkar vara smaskigt. Denna gång blev det senare alternativet valt, då jag var hungrig och därmed inte riskerade att vara tvungen att tvinga i mig friterad palt (såg ut som friterad kyckling) med gravad lax och hovmästarsås. Istället valde jag stuvad palt med fläsk, ett tråkigare men ack så lyckat val! Jag blev så mätt, en mättnad som endast kan nås med hjälp av palt. Den var riktigt god, extra plus till lingonsylten till men ett minus för att det var så attans kallt i lokalen!
Den friterade palten får vänta till nästa besök...

1 comment:

Anonymous said...

Hallooo mallan!
Jag köpte dom på intersport, skorna kostade 500sek + spännena man måste ha för att fästa dem 160sek. Det finns ju dom som är mycket dyrare (och bättre) men jag tänkte testa med dessa i år och sen är jag biten så investerar jag i några mer pricy :P