Wednesday 10 June 2009

Omdöme: Strömbackaskolans matservering

Så, enligt rykten (läs: elever som klagat, bland annat i artiklar i lokaltidningen PT) ska matkvaliteten på Strömbackaskolan ha sjunkit så lågt att den är oätlig. Dessutom anklagas den för att vara näringsfattig. Det väckte direkt min skepticism då jag tyckte att maten under min tid var helt okej, och så här i efterhand har kommit att tänka på hur lyxigt det var att ha en lunchkafeteria att gå till när det började knorra i magen mitt på dagen istället för att ställa sig vid spisen och trolla med få medel.

På dagens lunchmeny stod: Burgare

Bättre: När vi fick burgare serverades det grönsallad, lök, ljust hamburgerbröd, veggoburgare och burgare samt ketchup och hamburgerdressing. Sallad fanns i form av ananas/vitkål och ev. en bönsallad och en skål med kall, mjuk broccoli samt en med torra rivna morötter.

Idag mötte vi ett betydligt bättre grönsaksutbud. Förutom det som nämndes ovan (bönsallad fanns inte dock) fanns pizzasallad, knaprig blomkål med vinägrett, krämig pastasallad, rivna morötter (ej torra), tzatsiki, krämig potatissallad med tonfisk samt i slutet stod någon slags creme fraiche-röra som jag inte minns namnet på. Minns jag inte fel hade de ett annat knäckebröd nu.

Sämre: Plasttallrikar (vi hade porslin, inget problem för mig dock men ger ett fattigare intryck), fortfarande serveras burgare istället för HAMburgare (dvs. de innehåller för liten andel kött för att få benämnas hamburgare, jag vill inte veta vad allt som inte är kött är...)

Övriga noteringar: De serverar nu lättmjölk istället för mellanmjölk samt har kedjat fast de fyra olika kryddorna som erbjuds vid ett bord.

Allt som allt - skolmaten var just vid detta testtillfälle bättre. Värt att nämnas är att det är sista veckan och det kan då tänkas att de serverar lite extra gott vid sidan om än vad de vanligtvis gör. Dessutom lär det vara så att en dag i veckan serveras soppa eller gröt, samt att en dag serveras endast vegetarisk mat.
(Själv älskar jag gröt i alla dess former, ett tips om man är sugen på ris à la Malta är att köpa risgröten på bilden nedan, som smakar väldigt likt och dessutom är hälften så dyr. På tal om ris à la Malta, som låter franskt, heter det om jag inte minns fel "riz à la mande" eller något liknande på franska, vilket tyder på att vi svennar på något sätt missförstod någonting på vägen och tyckte att Malta var roligare än mandel. Ett tips är därför att inte fråga en maltes om efterrätten då de förmodligen kommer att haja noll.)

2 comments:

emi said...

jag hade SÅ gärna velat följa med och avsmaka den där måltiden!

Anonymous said...

Tack!

Carin