Thursday 18 June 2009

Äntligen palt!

I Lund gjorde vi vår egen, i Stockholm likaså (där fanns de dessutom att köpa) men i Växjö har det varken blivit tillverkning eller inköp av de deliciösa gråa klumparna. Det finns alla tänkbara varianter av kroppkakor till försäljning men icke den smaskigare degvarianten palt. Igår inhandlades ett stycke "black and white" (det vill säga en lever- och en orginalvariant) handrullade paltar från Strömlida och idag kokades de på jobbet. För att vara en sådan vanlig maträtt här fick jag till min stora förvåning se trånande blickar och höra kommentarer som "ååh, palt, så himla gott!". Jag fick dessutom tips om en norsk variant som finns som pulvermix där man tillsätter vatten, som lär smaka riktigt gott om man mixar rätt andelar. Måste provas, även om jag föredrar att göra palt från grunden. På tal om det ska blodpudding tillverkas någon dag.
Nu förbereder jag mig mentalt för att om ett tag äntra Vuxenapoteket för lite inköp men många och långa köer. Hyllorna lär väl gapa så där förskräckligt tomma som de brukar och sända ut tydliga (men av oss ignorerade) signaler om att vi inte riktigt har något sunt förhållande till dessa varor här i landet.

Carin: Jag fick en chock för tre somrar sedan då jag hade en liten jäkel på benet, som jag i panik sprättade bort i tron att det var en (okej, helt ofarlig liten svart) spindel. Efter lite eftertanke fastställde jag att det var en fästing, hur som helst fungerade min automatiska spindel-på-min-kropp-reflex riktigt rappt och bra och kan även appliceras vid fästingupptäckter.
Jag minns dessutom med äckel fästingen pappa visade mig som hade parasiterat på Zetina, om det var för två somrar sedan. Så jag känner till att de finns ett par stycken och att de blir fler, men då de är lika vanligt förekommane som mygg i Skåne än så länge så är jag rätt lugn häruppe. Jag funderar på att ta en sån där spruta någon gång, till hösten tänkte jag nämligen ta på mig stövlarna och ge mig ut i min Växjöitiska omnejd för att plocka svamp och annat gott jag misstänker att jag kan hitta...

No comments: