Wednesday 17 June 2009

Myggor vs. Fästingar

Man glömmer så lätt, särskilt sådant som inte är så speciellt kul att lägga på minnet. Såsom att (den i och för sig friska och ljuvliga) luften här uppe är full av sticksiga honmyggor i jakt på blod.
Ack, vad jag blev plågsamt påmind när jag gav mig ut på joggingtur efter de härliga slingorna på Grisberget. På positivkontot får ändå räknas att man får grym motivation att inte stanna eller sakta ner (i skräck för att ett trettiotal ettriga myggbrudar får chansen att tanka fullt från din bloddepå). En given post på negativkontot är att man kan glömma att stretcha på plats eller för den delen stanna för att knyta skorna.
Jag var full av sympati för mannen iklädd t-shirt som jag mötte, vars händer var fulla med koppel till två hundar och samtidigt hade hittat lite björkris som han förgäves försökte slå bort myggen med.
Mor hade frågat om jag inte skulle täcka mig med lite myggmedel innan jag gav mig iväg. Pyttsan, tänkte jag; jag ska ju faktiskt jogga och då behövs ju inget illaluktande, kletigt myggmedel! Synd bara att jag inte tänkte på det där med att knyta skorna, stretcha och jobbiga uppförsbackar där man har tillräckligt låg fart för att blodjägarna ska få fäste...
Nåja!
Än har vi inte förstört klimatet nog för att det ska bli tillräckligt behagligt för fästingar att trivas och frodas här uppe, även om de är på väg att få rätt god spridning norröver. Jag är inte avundsjuk på jobbarkompisen som får plocka en 20-30 fästingar från sin katt varje sommar.

1 comment:

Anonymous said...

Vi har haft fästingar i krången i ganska många år. Tur att du inte har vetat det.
Carin