Friday 12 June 2009

Gödning pågår

Är det något jag uppskattar är det att bli bjuden på god förtäring (förvisso är det trevligt att bli bjuden på förtäring generellt sett men helst ska det ju vara gott också). Detta har jag märkt är en vanligt förekommande gest från diverse personer på min nya arbetsplats. Nu är det semesteravtackning hit, dubbla femtioårsfiranden dit och allmänt generösa chefer som bjussar på picknick och luncher. Jag har även fått veta att det är underförstått (och väldigt viktigt att man respekterar) att man bjuder sitt "team" på något på sin stora dag. Är det inte meningen att man ska bli bjuden på en sådan dag, inte att man ska bjuda? Hmm, någonstans har det gått snett. Nåja, glad är jag och jag filar redan på vad jag ska bjuda på den 1 augusti då jag faktiskt jobbar från mitt på dagen till kvällen.
Den här, en enkel sån där...eller så såg den här jättesomrig och god ut, eller en alternativ chokladrulle? Nej, det blir nog något helt annat som ännu är högst hemligt...

Visst göder jag andra också, bilden är från min födelsedagsbuffé anno 2008 som pågick mellan 11.00 - 21.00. Besöket fick droppa in när de ville vilket resulterade i att jag var tvungen att fika med varenda en som kom, vilket var trevligt men lämnade mig med grav magknip och lågt näringsinnehåll. Men en dag är det nog okej. Max två. Undrar om jag kommer att kunna klå förra årets upplägg med hembakta kakor, tårtor och rubbet? Vi får se...

2 comments:

emi said...

Man vet att man blivit vuxen när man får baka sin egen födelsedagstårta..

Lova said...

Receptet jag lovat direkt ur minnet
200 g smör
2 dl socker
2 msk vanillinsocker
7 msk kakao
1 msk snabbkaffepulver + 2 msk vatten
4 dl havregryn
1 kaka MÖRK choklad 100 g

Mixa ihop the shit, hackade chokladen sist så det inte blir för finhackat.
Rulla bollar och rulla förslagsvis i kakaopulver eller annat gott.
Blir sjukt chokladigt, måste kanske modifieras med mer havregryn, i en normal chokladbollssmet hade det varit 6 dl.