Tuesday 29 December 2009

Vuxen, jag?

När jag handlar på systemet är jag definitivt vuxen, men när jag åker buss är jag aldrig vuxen. Då piper jag fram "barn till Piteå/Skellefteå" och har sällan mött motstånd i form av följdkommentarer. En gång fick jag replik: "jaha minsann,vilket år är du född då?" varpå hjärnkontoret jobbade hårdare än någonsin för att snabbt producera ett svar. Det gick inte så snabbt och då alla kan sitt födelsenummer som ett rinnande vatten resonerade jag så att det är bättre att säga fort och fel än sakta och kanske fel det med. Jag minns inte om jag svarade rätt eller inte men chauffören köpte det. Så även igår, men nu använde jag en annan taktik. Bussvärdinnan gick runt i bussen och tog betalt. Några (snor)ungar framför mig som skulle till Byske hävdade skränigt att de var barn men efter att hon frågat dem om de ville svara igen så erkände de att de nog var något annat. Skulle jag våga? Jag bestämde mig för att betala en ungdomsbiljett, lite mitt emellan, inte vuxen och inte barn. Jag tog fram mobiltelefonen och slog lite på miniräknaren. Ha, nu var jag beredd! "Nittonhundranittiotvå nollåtta nollett" skulle jag säga om hon frågade när jag var född. Jag skulle nämligen säga att jag var sjutton, längre ned än så kunde jag bara inte gå och då borde man väl vara en ungdom? Jag har aldrig vetat när man klassificeras som vad i bussvärlden vilket har vållat lite problem tidigare när jag har fått harkla fram att jag är femton för att vara på den säkra sidan.
Nåja, fram kom hon. Jag hade redan övat in min replik i huvudet "hej, jag ska till Piteå, jag är sjutton, vad är man då?" Hon tittar på mig och skrattar "kära vän, då är du ett litet barn, hahaha!" Och så tog hon betalt för en barnbiljett. Sättet hon sa det på var så förnedrande att jag var på vippen att säga att jag minsann är tjugotre, såg hon inte det? Hur som helst fick jag lite problem med kvinnan bredvid mig efter det som började fundera vad jag satt och läste. Jag försökte vara kort för att inte få några följdfrågor. Vad jag minns läser man inte offentlig förvaltning och specifikt inte boken politik som organisation på gymnasienivå. Särskilt inte en det står "Växjö Universitet" på. Jag ville inte börja en helt onödig konversation med en främling om mina "gymnasiestudier" som kunde leda till att bussvärdinnan skulle få nys om att jag inte var sjutton och därmed ge mig en ovälkommen julklapp (snarare smäll än klapp) på 500 kr i böter. Jag lyckades.

1 comment:

AlexanderF said...

Är det ostekt bacon du har i munnen på din profilbild?