Wednesday 9 December 2009

Ett avlångt jä... land

Man kan tro att efter dessa (påstådda) revolutioner inom transport och kommunikation så ska man enkelt kunna ta sig genom ett välbeställt land som Sverige (utan att det ska kosta skjortan, för det ska konkurrensen se till).
Detta är dock bara sant upp till naveln på moder Svea, längre upp har inte denna revolution kommit.
Antingen kan jag för en tusenlapp åka tåg i 17 timmar och måsta åka två dagar innan jag faktiskt måste vara tillbaka i Växjö. Eller kan jag flyga direkt för 1700 spänn (snåltarmvred!). Ska jag flyga till Kalmar via Stockholm istället och sen ta buss in till Kalmar tågcentral och åka buss till Växjö station för att sedan ta bussen hem kommer jag nog billigare undan pengamässigt men omständighetsmässigt knappast. Eller kanske flyga till Stockholm, åka buss in till centralen och åka tåg till Växjö och buss sista vägen? Risken att jag då missar någon anslutning och får punga ut pengar till nya biljetter är dock överhängande.
Det är för tusan enklare (och billigare till råga på allt!) att ta sig till alla tänkbara hörn i Europa och dess omnejd än att ta sig från Luleå till Växjö.
Tänk om Sverige vore runt.

No comments: