Monday 21 September 2009

Spänningen stiger...

Till min STORA lycka visar Svt (tack public service, helt plötsligt känns det så rätt att betala tv-avgiften) Skellefteås första match för säsongen! Förmodligen mest på grund av att de möter Färjestad, men ändå.
Som uppladdning har jag spelat Skumdums "Heja AIK" (och måste erkänna att jag just nu lyssnar på "Disneys bästa" och har svårt att bestämma mig för min favoritdisneyfilm, så jag har väl kommit lite av spåret...).

Saftningen och geléingen igår gick riktigt bra! Jag har aldrig smakat fläderbärsgelé förut och ja, min blev iallafall en smakmässig blandning mellan svarta vinbär och hallon (?). För att kolla surheten hos fläderbären mumsade jag i mig ett par stycken (för att sedan läsa att de tydligen är giftiga i rå form) och bestämde mig för mycket pektin och lite socker då de var lite väl mogna.
Nu måste jag bara ut och klubba ner ett rådjur eller brotta ner ett vildsvin så att vi har någon stek att komplettera gelén med (eller tvärtom?). Dags att skaffa jaktlicens kanske?

Nu återstår att torka äppelskivor och rönnbär. Jag är minst sagt sugen på en torkställning (eller en frukttork!) men jag ska nog lugna mig lite.

1 comment:

Lova said...

I blomsteraffären brukade vi bjuda kunderna på varm fläderbärssaft med rom till jul, mycket gott!
/Lova