Saturday 19 September 2009

Giftiga plättar?

Jag har varit lite purken över att jag inte lyckats hitta några kantareller (i och för sig har jag väl inte gett mig ut i skogen och letat än heller) men det får nästan övervägas av att jag har hittat en massa träd och buskar vilkas klasar jag hoppas är fläderbär (och ett päronträd! det står dock tydligt på någons ägor så jag får fortsätta drömma om päronpaj...). Efter lite sedvanlig googling har jag kommit fram till att jag tar risken och ska koka lite fläberbärssaft. Efter lite ytterligare googling på jakt efter ett till synes bra recept har jag inte kunnat fälla ett avgörande, så, alla fläderbärssaftskokare där ute, har ni något lyckat recept att dela med er av?

Så här i influensatider kan det även vara passande med lite fläderpannkakor (saft är inte riktigt min grej) då forskare har funnit att fläderbär hjälper mot influensa! Nu inte sagt just den här influensan...

No comments: