Tuesday 22 September 2009

DN Kontakten del 2 - Språklig skaparverkstad

Äntligen - tisdag och DN (Önske?)Kontakten. Det verkar just som att många använder vad Machiavelli skulle kalla bågskyttens teknik och siktar högt för att nå sitt mål, och önskar därför hejvilt. (Ja, varför inte, de har ju betalat för annonsen och trots att sannolikheten är lika liten som på att skrapa fram tre tv-rutor på Triss så - plötsligt händer det...?)
Jag börjar ana att den omtalade mrs. Anka (läs denna intervju om ni inte hört talas om kvinnan) redan har börjat ge en handfull mindre nogräknade män tokiga idéer:

"Tjock mansgris söker karriärskvinna som vill satsa på hemmet. Jag är 53 år. Du 35-40 år. Inga barn, tack."

En karl som har satt ribban på en något mer (ärlig?) och realistisk nivå kommer dock här:
"Jag är en 52-årig man som ser rätt så skaplig ut. Jag söker en kvinna som..[]...ser ganska bra ut..."

Något som jag lagt märke till tidigare är den oerhörda massa under kategorin "kvinna söker man" som tolkat devisen "man är så ung man känner sig" så att man följaktligen beskriver sig som tjej (ironiskt nog förekommer det nästan uteslutande bland de som är 60+). Motsvarande uttryck går inte att finna under "man söker kvinna" då ingen kallar sig pojke för att beskriva sin ungdomliga sprudlighet. Kanske för att det inte anses vara en attraktiv dygd för en man samtidigt som det är en viktig och eftertraktad egenskap hos det motsatta könet?`

Nå, nu till det kanske mest intressanta. Denna avgrundsskillnad mellan begreppen "tjej" och "kvinna" som finns har skapat ett språkligt tomrum där inget av begreppen beskriver det som (snopplösa) insändare vill få fram - att de är en perfekt mix av kvinnlig mognad (intellekt) och tjejaktig energi (sinnelag, utseende).
Därav det nya ordet "tjejkvinna".
I och för sig tycker jag att det är rätt fantasilöst att bara foga samman orden då de tillsammans inte bildar ett tredje ord med egen betydelse utan är av samma karaktär som ett ord som "rödgul", istället för "orange" som är en fullständig blandning som får sin egen karaktär och betydelse.
Trots att många spännande termer, ord och förkortningar har skapats på grund av den utmaning i form av textbegränsning och konkurrens som kontaktannonsskrivandet innebär är den på det sättet limiterad i det att man inte får vara så pass fantasifull och skapande att sina potentiella intressenter inte förstår ett jota av annonsen.

No comments: