Sunday 20 September 2009

Hur många ska rösta idag?

Jag går aldrig till kyrkan, är varken konfirmerad eller engagerad i kyrkans verksamheter, men röstberättigad är jag till kyrkovalet och se rösta det ska jag. Ni ska föreställa er glädjen i den gamla tantens ögon inne på pastorsexpeditionen i Öjebyn när jag röstade sist! Jag var tydligen den enda under tjugo som hade varit där hittills under dagen.
Några gången har det slagit mig (okej, när jag får deklarationen) att jag kanske borde gå ur Svenska kyrkan då jag är lika lite kristen som något annat. Jag har dock hejdat mig då det dels är krångligt och dels så går denna pyttelilla peng av det lilla jag tjänar förhoppningsvis i någon utsträckning till att bevara kyrkobyggnader och till hjälpverksamheter.
Förra veckan började jag dock fundera över just det här med att Svenska kyrkan, som ska vara skild från staten, ändå får plocka in sina avgifter genom Skatteverket. Borde inte alla religiösa samfund erbjudas denna service av dem i så fall? En annan idé som jag funderat på, och som framfördes i DN, var att kyrkan skulle kunna upprätta ett slags stödmedlemskap för de som inte är kristna och vill vara med i Svenska kyrkan men ändå vill bidra till bevarandet av deras kulturbyggnader. Kanske någonting?

1 comment:

mariaemb. said...

Låter vettigt! Jag skulle utan tvekan tänka mig att betala en lite slant för att bevara våra vackra kyrkor. Däremot röstar jag inte i detta val. Jag skulle nog göra mer skada än nytta eftersom jag inte läst på någonting alls...

Pajen bakades utifrån ett recept ur Leilas "a piece of cake" (så klart) och var väldigt enkel att göra. Jag kände mig som i en Disneyfilm när jag gjorden den, saknade bara småfåglarna som tryckte till kanterna.

Ha det fint! Kram