Monday 17 November 2008

Korrekturläsare med ångest?

DN mallar sig alltid för att de får priser hit och utmärkelser dit. Jaja, ni är så utbildade, skarpa och top-of-the-line och allt det där. Men denna rubrik verkar ha undgått det antal (påstått professionella och duktiduktiga) DN-ögon som jag antar att förstasidan passerar innan den fastläggs och godkänns för tryck.

När man tänker efter lite kan man dock börja undra om det inte ligger någonting hemskt, men sant bakom rubriken. I så fall tog de denna lilla medvetna felskrivning lite för långt; det är kanske ett lite för avancerat sätt att sätta fingret på vad som egentligen sker i Irak utan att någon behöver stå för att ha sagt det.

(Jag tänker på de irakier som dagligen strömmar ut ur landet som de älskar men inte längre känner igen eller kan leva i på grund av ohållbara förhållanden. Om tre år är det kanske inte kvar så många irakier i Irak. Det får kanske till och med byta sitt officiella namn till "Den Forna Irakiska Staten nu mer bebodd av Amerikaner och andra Nationer" (DFISAN).)

Okej, innan jag vandrar iväg för långt så byter jag vinkel. Det finns onekligen ett annat sätt att läsa rubriken på; Skulle dessa ord ha slinkit ur den inte allt för smorda munnen av Bush Jr. skulle många kanske inte bli så förvånade (det verkar ju som att de mer eller mindre jobbar enlig denna devis efter invasionen). Nu drar jag detta väldigt hårt, mest för att passningen DN gav mig i princip öppet mål (och full frihet att låta fantasin skena iväg, jag menar, dom kan ju bara inte ha missat att se detta fel innan det trycktes) och mindre för att jag anser att det är hela bilden.

Och innan jag slutar så kan jag ju lägga till att jag kanske, eventuellt, möjligtvis egentligen tror att det var många trötta huvuden på DN-redaktionen i söndags. De får sluta att försöka ge sig på sina egna lördagskryss, helt enkelt.

No comments: