Wednesday 26 November 2008

Ett kilo smör i frysen

Till min stora lycka läste jag på Arlas hemsida att Svenskt Smör går utmärkt att frysa (okej, det var inte den rena vetskapen som orsakade glädjen; det kan också ha något att göra med att det är superpris på just det på Willys i veckan). Nu har jag alltså i runda slängar, något överdrivet, ungefär 1,5 kilo smör att baka upp.
På tal om att frysa, jag har (som kanske tidigare nämnts?) planer på att svänga ihop min egen blodpudding, i tron att det är alla läskiga tillsatser i butikspuddingen som gör magen vresig. Jag har dock två problem, ellereventuellt bara ett; Killen på Willys tittade på mig med häpna ögon (med tillhörande stum mun, som senare stötte ut ett; "eh, nej..") då jag frågade om de inte hade lite fryst grisblod i nån av frysdiskarna. De har alltså inte grisblod nära mig.
Det andra, handlar återigen om frysens eventuella möjligheter; kan man frysa blodpudding? Det blir ju ganska mycket pudding i en sats, äter jag opp allt det innan den blir dålig så blir jag definitivt dålig.

2 comments:

Anonymous said...

Nu svarar jag i din blogg istället så det blir kanske lite snurrigt. Jag vet aldrig om man ska svara på kommentaren eller i personens blogg, för det blir alltid snurrigt hur jag än gör, för svarar jag direkt på kommentaren läser de den inte?

Nåväl. Jag köper ditt resonemang med att den långa proceduren gör en extra sugen! Dessutom är bilderna trevliga och mysiga. Har du kollat på Pettson på engelska? Jag är jättenyfiken!

Jag och The Propp har 4 och ett halvt-årsjubileum idag faktiskt. Värsta coola. Det firar vi med att vara sisådär 100 mil ifrån varandra. Fast på söndag ska vi äta pepparkakor. Det blir fint det med.

Lova said...

Jag firar jul i Krångis, var firar du?
Jag brukar använda receptet i "Sju sorters kakor" om du har denna lilla bibel?
Bakar nån form av sockerkaka att använda som kaksmulor, gör degen enligt recept där.
Sedan lägger jag ut en lång, eh, bruna korv på färdigkavlad grön marsipan. Rullar ett varv så den är klädd, skär av marsipanen. Lägger ut ny korv och gör om proceduren. Du minns säkert. In i kylen, skär i bitar och doppa ändarna i choklad. Ev överbliven smet kan rullas till myrstackar i chokladströssel :)