Tuesday 4 December 2007

Utgifter och uppgifter

Så har nästa tenta ramlat in, med en gruppuppgift att avklaras som hängde med i svansen. Så uppförsbacken innan jag når Norrland och jultoppen känns brant; men långt där framme ser jag krönet på något sätt.
Det är ju faktiskt riktigt intressanta frågor det handlar om (utvecklingsstrategier), det trista är att beta av 1700 sidor kurslitteratur av varierad kvalitet.

Så det är uppgifterna, sedan till utgifterna. Igår märkte jag på väg hem från föreläsningen att cykeln "studsade" lite konstigt och konstaterade att bakdäcket nog var punkterat, men vid en snabb blick bakåt såg jag en mörk sak som såg ut att sitta fast på däcket ("ahh, det är nog bara något som har fastnat", tänkte jag och klev av cykeln för att undersöka saken närmre) - vilket tyvärr visade sig vara cykelslangen som likt en böld hade trängt sig ur ett stort hål i däcket. Skit också, men slangen var ju hel iallafall. Tills idag då jag var på väg mot cykelaffären för att skaffa ett nytt däck. PANG. Så fick jag beställa en ny slang också och beslöt därmed att de fick göra jobbet åt mig vilket såklart kostar extra. Det var iallafall billigare än att skaffa en begagnad cykel. Problemet är dock hur jag ska ta mig till jobbet i veckan utan cykel utan att det inkräktar allt för mycket på min tid jag måste studera och närvara på föreläsningar...




I helgen hände det roligare saker! Oj, vad det bakades. Det började i torsdags då Annelie med vän bakade kladdkaka, och inspirerade av det gjorde jag och Jonas en likadan (extra supersmarrig) i fredags och följande lördag konstruerades det pepparkakshus, pyntades pepparkakor och Maria bakade lussebullar OCH en kladdkaka. Söndagen fortsatte i samma stil; Anna i klassen hade kombinerat julpysselkalas och hade således bakat enorma mängder lussebullar (varav en stor lussegran!) och hade tre burkar med pepparkakor redo och några liter julmust och glögg. Efter kalaset väntade julmys på korridoren vilket innebar (ja, gissa...) lussebullar, pepparkakor, glögg och julmust. ÖÖRK. Denna överkonsumtion av bland annat kanel fortsatte genom att jag till middag åt saffranssoppa och igår norpade åt mig en mjuk pepparkaka efter föreläsningen. Kanelöverskottet i min kropp är således stort.
Framöver ser prognosen inte ut att förändras; på fredag ska vi förbereda inför anordnandet av julcafeét vi ska hålla på lördagen genom att baka (och smaka) enorma mängder julrelaterade godsaker (jag ska stå för saffranstryffel med vit choklad och rostad mandel) för att sedan på lördagen äta upp resterna. På söndagen har det framgått att det är "julmys" (innebärande en hel del bakning och smakning) på "fyran". På tisdagen är jag bjuden på något julmiddagsliknande genom en volontärorganisation jag jobbar lite extra med. När ska detta ta slut? Inte förrän nästa år, anar jag.
På fredag kväll är det dock andra bullar; tjänstemannafest med djungeltema (vilket nog inte kommer att innehålla element av varken saffran, kanel eller kardemumma) och före det en tackfest för jobbet vi utförde under Gåsfesten (vilket verkar innebära att man i princip får dricka hur mycket och vad man vill i baren uppe på "Penthouse". Personligen hade jag nog tyckt att man kunde lägga pengarna på en trevlig middag eller något, ett förslag som varit uppe ett antal gånger men har inte genomförts. Än).
Jag funderar fortfarande på vad jag ska klä ut mig till, då jag initiellt ville vara Pumba men insåg att jag varken ser ut eller kan rapa som han (två viktiga förutsättningar).

No comments: