Thursday 27 December 2007

Jag är hemma!

Oj, så skönt det är att vara hemma! Inte för att det är något fel på Lund, inte alls. Det är bara vars stället ligger. Okej, att det i princip aldrig snöar på stadens breddgrader är väl ett litet fel då. Å andra sidan kan man då cykla året runt (vilket man kan göra här också, men det är betydligt mer riskfyllt och svårt).
Ikväll ska det bakas var det tänkt, och jag har suttit och klurat på vad man ska ta sig för. Jag är sugen på att koka ihop någon god marmelad, men jag är riktigt sugen på dessa Rocky Road-godsaker som Leila har bakat. Leila vet vad som är gott så jag litar på att hennes godsaker håller hög smaskighetsfaktor.
Ingredienser: (12 kakor)
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %, 2 påsar dumlekola,2 nävar mini marshmallows, 3 dl salta jordnötter,1 dl skalade pistagenötter. Och det är lätt som en plätt! Man smälter chokladen, blandar i de andra ingredienserna och smetar ut kladdet (med en tjocklek på 3 cm) på en bakplåtspappersbeklädd plåt och låter den stelna i kylskåp. Sen skär man upp dem!
Varför jag är så inne på godsaker (mer än vanligt) grundar sig nog i att jag i någon timma har pysslat ihop en bakbok med mina favoritrecept till Cecilia som har fyllt 21 här i december. Då är det svårt att byta spår!

Imorgon så är planen att jag och Jonas ska ge oss ut på skidor. Icke-utförsaktiga sådana, men bara för att man åker på relativt plana ytor innebär inte att man (läs: jag) slår mig mindre illa för det. Förra årets skidstrapats slutade i minst tre rejäla fall, vilket är fler än vad jag brukar råka ut för då jag åker slalom. Nå, i år ska jag försöka hålla mig på benen! Fortsättning följer...

No comments: