Thursday 13 December 2007

Mama, I'm coming home!


Nu börjar det verkligen närma sig, det är ju redan lucia! Och den har jag firat så till den grad att jag nog anser mig färdig med lussebullar, pepparkakor (tveksamt fall dock) och glögg med tillhörande russin och mandlar för denna jul. Men man ska aldrig säga aldrig. Morgonen började iallafall tidigt, klockan sju sprang jag upp från sängen och knallade upp de 6 våningarna till "Penthouse" där huset bjöd på luciafrukost och luciatåg på tv (med en karl som sjöng med en hemskt bra men hemskt jobbig röst att lyssna på i den tidiga morgontimman). Sedan bar det iväg till jobbet - väl där hann jag inte jobba mer än en kvart förrän Briggen, som äger byggnaden Axis (de jag jobbar åt) hyr lokaler åt - bjöd på lussebullar, pepparkakor (riktigt fina, med ett fartyg på), glögg och tillbehör. De hade även skrapat ihop ett luciatåg som vi starkt misstänker tvingades under slavliknande former av deras högstadielärare att delta, det var nämligen riktigt oengagerat, speciellt tomtenissarna verkade vantrivas.
Nåja, fem minuter senare bar det ner till matsalen för då var det dags för Axis luciatåg. Med lussebullar, pepparkakor, glögg med tillbehör. Det utgjordes också av en grupp som även de under slavliknande former hade tvingats delta - det är nämligen de nya på företaget som måste vara med. Nu uppgår de dock till mer än 150 stycken så några få stackare valdes ut. Ett tveksamt sångframträdande men med egenkomponerade texter (mycket internt, men jag förstod iallafall att Sony är deras värsta konkurrenter här i krokarna).
Så, väl på skolan så visade det sig att det bjöds på - lussebullar, pepparkakor, glögg och tillbehör. När jag sedan cyklade till Hemköp för att hämta ut ett paket bjöds det på lussebullar (två sorter) och, faktiskt, kaffe!
Imorgonkväll ska jag och Jonas på julfest här på nationen och jag tänker försäkra mig om att jag slipper sätta i mig ännu en torr lussebulle. För dom flesta jag smakat idag har varit av den varan. Baka dem med kesella eller ersätt sockret med sirap, eller kanske mitt bästa tips - låt dem inte ligga framme i evigheter!
Nå, nu ska jag knappra vidare på tangenterna. Mitt (ambitiöst) uppsatta mål är att vara färdig med hemtentan idag, alltså i extremt god tid. Då kan jag börja koncentrera mig på att göra allt färdigt inför hemresan och kila på stan och köpa julklappar!

En avslutande notis: Gräsmattorna är fortfarande gröna här. Blir de någonsin inte gröna? Alla skåningar borde få uppleva en riktig vinter någon gång. Med tanke på vad som redan nu tycks hända med klimatet så är den enda lösningen en biljett till Norrland.

1 comment:

Peter said...

Nej de är alltid gröna. Men det kan faktiskt ligga snö ovanpå!

http://picasaweb.google.com/peter.lundgren/SnILund/photo#5024491196125291778

http://picasaweb.google.com/peter.lundgren/MerSnILund/photo#5024491904794896386