Sunday 16 December 2007

Something's rotten in the state of Denmark...

Det sägs att man lär sig något nytt varje dag. Det tror jag också att man gör de flesta dagarna. Sen finns det de där dagarna då man blir plågsamt påmind om något man redan vet. Idag var just en sån dag. Nu vet jag att när man ska ta ut en form ur ugnen använder man inte handen. Det kommer jag att påminnas om även imorgon, då jag ska sitta och flippra tusentals papper på jobbet - med precis de fingrar jag har bränt. Mina plastfingerborgar kan rädda mig ifrån skavsår och annat ajaj, men inte brännskador. Bilden till ovan är från julmyset på "fyran" där Den Stora Olyckan skedde. (Jag överdriver dock något, ett bevis är ju att jag kan sitta här och knappra på tangenterna).

Annars har dagen varit väldigt njutbar. Vi vaknade, såg julkalendern (igår hade vi ett marathon och "såg ikapp" alla avsnitten och nu är vi fast!) och sen knallade jag iväg på en promenad. Jag lyckades även sikta min danske professor, som är skrämmande lik en jultomte på alla möjliga sätt, vara ute på en strapats. Och som om det inte vore roligt nog att han ständigt är glad och rosig om kinderna - han flanerade omkring med händerna knutna bakom ryggen, smuttandes på en pipa. När jag är så hjärntvättad av julkalendern leder det mig inte så osökt in på någon tanke om att han faktiskt kommer från Nordpolen. Han är ju faktiskt professor i demografi, och om något bör väl tomten behöva hjälp med den frågan på julafton då han ska besöka världens alla barn? Då måste man veta i vilka koncentrationer de befinner sig och var, vilka åldrar de är i och så vidare. Nu inriktar han sig dock på HIV/AIDS (på tal om det har FN nu bestämt att fasa ut "HIV" och endast benämna pandemin AIDS) men det är nog bara en täckmantel.

På tal om Danmark, eller snarare danskar, ska vi besöka deras högborg imorgon - Köpenhamn. Vi är så nära, så det vore ju förkastligt om vi inte lyckades ta oss över sundet. Så imorgon ska jag upp med tuppen så jag hinner jobba några timmar, svänga förbi universitetet och sticka in hemtentan i postfacket och sen bär det av!

No comments: