Wednesday 8 July 2009

Bibliotek fibliotek stängtligotek

Jag kan inte säga att Fursten är speciellt givande läsning, vare sig jag ser till nöje eller nytta då det främst tycks vara samlad information adresserad till någon som tänker bli eller är furste. Det tänker jag nog inte bli.

Nå, i jakt på annan läsning tänkte jag surfa in på Piteå statsbiblioteks hemsida igårkväll för att kartlägga utbudet och planera morgondagens lån. Sedär, den låg nere. Nytt försök idag och sidan fungerar. Sökfunktionen är däremot av tveksam funktion då den inte finner någonting om man skriver "Hermann Hesse", men däremot hittar minst tre av hans böcker om man söker på titlar.
Nåja, nu har jag plitat ner några intressanta kandidater för läsning. Som väntat var Ett annat liv ruskigt totalt utlånad och reserverad så jag har vänt mig åt annat håll. Den ovan nämnde tyske herren ska ges ett försök, så även Doris Lessing, Harry Bernstein och Joseph Conrad.
Nu kommer jag dock till den kanske största kritiken av statsbiblioteket här i staden - vad tusan har ni för öppettider?! (Okej, jag vet vad ni har för öppettider, det var en retorisk fråga, stängt på söndagar och öppnar inte förrän 12 de dagar ni har öppet).
(Furste, jag? Skulle jag få sådana aspirationer kanske jag skulle sikta in mig på att ta över Prag, slottet går ju inte av för hackor. Inte heller trdnlinks (tänk en fusion av kanelbulle, munk och wienerbröd) och gulasch.)

No comments: