Saturday 27 December 2008

Vad var det nu Gert Fylking brukade säga?

Äntligen! Just ja, så var det. Tillåt mig att säga samma sak om det minimala framsteget angående studiemedel och fribelopp som jag ramlade över idag på DNs nätupplaga - http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=867959. Tillåt mig även att sucka en aning, främst av två anledningar. Eller kanske tre. 1. Hur kan det ha tagit så lång tid att komma fram till att detta är självklara förändringar som måste göras? 2. "Det är ännu inte huggit i sten" = när jag läst färdigt kanske förslagen i bästa fall ligger ute på remiss. 3. 900 kronors ökning? Vilket skämt! Det är precis som om Lars Leijonborg vore Tonys köksassistent Joe som kommer med ben till Lady och Lufsen (läs: studenter) när de egentligen borde få "det bästa som huset hava!". Problemet med liknelsen är väl att det inte finns någon vänlig Tony i maktens korridorer och att studenter kanske inte borde få à la carte-menyn helt gratis. Nåja.

På tal om allt detta kommer jag osynt att tänka på kopplingen mellan en annan borgerlig politiker och en annan tecknad berättelse som visas på julafton.
Hälften av dagens studenter anser att de måste jobba extra för att få ekonomin att gå ihop. Finansminister Anders Borg ser dock helt andra anledningar till varför studenter utöver studierna bör arbeta:
"En och annan arbetstimma kan de flesta klämma in. Det bygger karaktären."
(Sagt i Uppsala studentkårs tidning Ergo)

Förutom att det är helt uppenbart att de egentliga anledningarna är att han 1. Vill ha en större andel av befolkningen som betalar inkomstskatt 2. Vill ha en mindre andel av befolkingen som får bidrag, så har han förvånansvärt nog (!) verkat lyssna noga på Karl-Bertil Jonsson under de gångna jularna. Med tanke på Karl-Bertils syn på klyftan mellan de rika och fattiga lär han och herr Borg befinna sig mil ifrån varandra på den politiska färgskalan, men de verkar vara rörande överens på denna punkt. Hade inte Borg lika gärna kunnat citera Karl-Bertil? Jo, jag tror det:
"Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund varpå samhället vilar."

Ingen lär dock någonsin anklaga Borg för att vara kommunist. Hans yttre kan möjligtvis få människor att misstänka honom för att ha visst samröre med någon illegal MC-klubb, men det är en helt annan historia.
(Som kuriosa kan ju nämnas att unge herr Borg en gång i tiden har förespråkat anarkism och uttalat sig om att klasskampen är en myt. Låt mig citera: "Att skapa sitt eget liv, det behöver man ingen riksdag eller demokrati till. Det klarar man alldeles utmärkt av att göra med sina egna pengar. " Synd för dem som inte har några då, säger jag. Har någon nog god bandbredd att se klippet så gör det: http://www.youtube.com/v/hTLOrbmpVG4)

Nej, Anders Borg kan man ju prata om i evigheter. Jag slutar nog här och får fortsätta i en Del 2.

No comments: