Sunday 16 September 2007

"Vad gör ni här?"

Novischens afton var riktigt lyckad! Medelhavsbuffén var som tidigare nämnts gratis och nu nämner jag att den var mycket god men tog slut fort. Tur då att jag helt plötsligt fick en underbar cheescake lastad på min tomma tallrik av en vänlig själ. Tack, vem du än är!
Under kvällen uppenbarades det för mig ett tydligt mönster, som jag i början av min korta tid här i Lund endast tänkte var tillfälligheter. Men nu ser jag klart: Majoriteten skåningar tycker att det är jättekonstigt att vi flyttat till Lund. "Vad gör ni här liksom, varför pluggar ni inte i Umeå?" (Nu ska jag inte gå in på ämnet dialekter, men jag återkommer på det ämnet).
Allt ifrån Statsvetenskapliga fakultetens vägledare, människor vi köpt möbler från via Blocket, min arbetsgivare, kurskamraterna, korridorsfolket till telefonförsäljaren på Telenorbutiken i Malmö har glatt flinat frågande. Och strösslet man träffat däremellan har stuckit in kommentaren då man öppnat munnen och därmed avslöjat sin härkomst. De betonar samtidigt att det är jättekul att vi flyttat just hit men vill ha ett motiv (hallå, just för att vi kan!). När man tänker närmre på saken inser man faktiskt att här bor inte så många norrlänningar och jag misstänker att det finns fler holländska utbytesstudenter i Lunds Universitetssystem än norrländska flyktingar.
Än så länge är kommentaren inte så basic att det känns enerverande att rapa upp samma enkla svar på en fråga man lika gärna kunde svara med "varför inte?". But I see it coming.
Nå, bilder från novischfesten finns här. Vissa bilder skulle behöva en kommentar, men det får räcka med att konstatera att allt är inte som det ser ut (och att jag har ingenting med Heineken-skyltens närvaro i vårt korridorskök att göra. It wasn't me.)
Jag levererar även en filmuppvisning i ämnet "Jag dansar under tvång till karaoke"

1 comment:

Anonymous said...

Ahaa, så du har skaffat dig en sån här söt liten sak. Det var värst, och bra också, för då kan man ha lite småkoll ändå. Jag ska ta mig tid att läsa lite här senare tänkte jag, annars får du ha det så bra i staden som jag faktiskt är i lite då och då. Lev och må!