Thursday 20 September 2007

Hemtentan har anlänt

Ja, idag fick jag papperet i handen, det som jag kommer att vända och vrida på och tolka och omtolka i sinne. Jag har redan börjat, och det går inte som på räls. Men, det som händer nu är att jag och Jonas ska lägga vårat plugg åt sidan både fysiskt och psykiskt för att förhoppningsvis se Sicko av Michael Moore.
Innan det, eller just nu kan man väl säga, ska vi trotsa det hemska, ruskiga, regniga, geggiga lundvädret för att inhandla lite smaskens. På tal om smaskens bakade vi double chocolate chip cookies för ett tag sedan, åh så smarriga!
Receptet delger jag här:
250 g smör,1 tsk vaniljsocker, 2,5 dl socker, 1,25 dl farinsocker, 1 ägg, 0,75 dl kakao, 2 msk mjölk, knappt 4,5 dl mjöl, 1/4 tsk bakpulver, 2,5 dl hackad blockchoklad.

Använd elvisp för att röra smöret. Rör i alla olika sorters socker, efter det ägget, kakao och mjölk i tur och ordning. Bakpulvret rörs i mjölet innan det blandas i och sist kommer blockchokladen. Klicka ut på plåt och grädda i 180 grader i 10-12 minuter.
Mitt tips: Jag tog 1 dl kakao och minskade ner på vetemjölsmängden. Istället för 2,5 dl hackad blockchoklad tog vi fifty-fifty vit choklad och mörk choklad.

1 comment:

Peter said...

Vänta du bara... Nu är det ju bra dåligt väder!